kegyelemmel
teljes,
Az
úr van teveled,
Áldott
vagy Te az asszonyok között,
És
áldott a Te méhednek
gyümölcse
Jézus.
Asszonyunk
szűz Mária,
Istennek
szent anyja,
Imádkozzál
érettünk,
bűnösökért,
most
és
halálunk óráján.
Ámen.
Egy
újabb magyar Ave Maria…
E
minden európai nyelvre szó szerint lefordított ima kisgyermek korom óta ismert.
Mindezidáig soha sem jutott eszembe, hogy azon kívül, hogy időnként elmondom,
valamilyen új másfajta kapcsolatom alakuljon ki vele. Igaz, régóta vágyom arra,
hogy valamilyen igazán szép zenei alkotást hozzak létre, amely nem a nagy
zeneszerzők dallamainak átírásával születik, hanem csak az én lelkem tükre.
A
Magyar Katolikus Püspöki Konferencia Ifjúsági Bizottsága a Krakkóban megrendezendő
ifjúsági találkozó tiszteletére ez év áprilisában dalpályázatot írt ki, amelyet
elolvasva azonnal megéreztem, hogy a leendő szépséges zenét ennek a pályázatnak
hatására fogom megírni. A pályázatban egy gitár együttesre kértek egyházi
témájú eredeti dalokat. Az Üdvözlégy Mária imánk szövegére el is készült az én
dalom, el is jutott a pályázatra.
De
még kész sem volt a dal, máris úgy éreztem, hogy nem ez az igazi, ez csak egy
zenei vázlat, mert az igazi nem gitárhangon kell, hogy megszólaljon. Erre
igazán csak az orgona nemes hangja lehet alkalmas. És amikor az eredeti
hangzást áttettem orgonára, a G-dúr helyett az F-dúrt választottam
alap-hangnemnek, mert ennek a hangzása mélyebb, ünnepélyesebb. A címe is
megváltozott Üdvözlégy Mária helyett az általánosabb AVE MARIA-ra.
Ez
a zenemű orgonára és szoprán+tenor énekhangra íródott. Két taktus bevezetés
után indul a zenei főtéma az ima, az angyalok Máriát és Jézust dicsőítő éneke.
A főtémát itt a szoprán szólam viszi. Az ima befejezése után egy intermezzo
indul orgona szólóval, amely Jézus szenvedésén keresztül Mária drámáját érzékelteti.
Majd megerősítésként visszatér a főtéma, és a tenor szólamban az angyali
ima-ének Jézus és Mária megdicsőülését érezteti. A könyörgés gondolata az ima
végén mindkét esetben az orgona-szóló refrénjével nyer megerősítést. A záró
akkordok háromszoros ámen-t foglalnak magukba.
Érdekes
dilemmám volt, hogy milyen ütemezést válasszak, mert az Üdvözlégy ima nem
szabályos strófákból áll. Így a zene is a szabálytalanabb ¾-es ütemben került
leírásra, és egy további ritmikai érdekességet is tartalmaz: helyenként
triolákat, amely a magyarul mondott szöveg (gyümölcse,
halálunk) ritmusa. A fő dallam és az össze-hangzások megformálásához erős
ihletet fentről és a barátoktól jövő segítségben kaptam. Bár egy ilyen darab
megírása hosszadalmas munka, mégis nagyon sok emelkedett perc és öröm-érzés fűződött
e szépség megalkotásához.
Az
alkotás műfaja: Örökbecsűek/Dallamokkal ölelt ima… A korábbi örökbecsűek számainkban
a zene volt örökbecsű, itt viszont az ima szövege az. Az imát elmondják Jártó
Róza és fia, Debreczeni Dénes Viktor.
A
videó változatban a Youtube videó-megosztón is elérhető az Ave Maria. A képi
anyag a legegyszerűbb szimbolika, hogy a megtekintő elsősorban a hangra
összpontosítson. Az intermezzóban megjelenő szenvedő megváltó képe Siess Zsuzsa
ikonfestő munkája.
Fogadják
alázatos szeretettel az újabb magyar Ave Máriát és legyen áldott, aki hallgatja
vagy vele imádkozik
Jártó Róza és Derkovats Gyula
A
zenék elérési útjai:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése